Piše: Jagoda Savić
Prije neki dan me jedna prijateljica zamolila da joj podignem ZK izvadak za stan jer sam taj dan svakako prolazila pored gruntovnice. Obzirom da ima 73 godine, otišla sam na šalter, dala njeno ime i prezime, a onda mi je šalterska radnica rekla da njenog stana nema u gruntovnici. Još je rekla da stan možda na nju nije ni knjižen. Dala sam ime njenog oca, ali ni na to ime nije bilo upisa nikakvog stana. Nakon nekoliko dana smo otišle zajedno. Šalterska radnica je i vlasnici stana dala isti odgovor.
-Kako nema stana, pa ja pedeset godina živim u njemu? Protestvovala je moja prijateljica. Pošto je ona, srećom, inžinjer koji je do penzije održavao softwere u jednoj od najvećih firmi u državi, zamolila je šaltersku radnicu da iz baze podataka gruntovnice stan potraži pozivom na njen matični broj. I, gle čuda, stan se pojavio, a sa njim i ona upisana kao vlasnik. Tako je moja prijateljica riješila problem sa svojim ZK izvatkom za stan.
Problem „Nema Vašeg stana“ nije od juče. Sjetila sam se i jednog starog slučaja iz vremena kad je međunarodna CRPC komisija privodila kraju svoje aktivnosti u BiH. Podnosilac zahteva za povrat stana na kom je bilo stanarsko pravo je zakasnio pa CRPC više nije mogla prihvatiti njegov zahtjev. Međutim, poznati sarajevski advokat, koji je bio angažovan na tom slučaju je izjavio da su mu u gruntovnici odgovorili da se taj stan uopšte ne nalazi u njihovoj evidenciji. Taj stan je postojao, nalazio se u ulici Avdage Šahinagića na broju 20 i bio je nacionalizovan prethodnoj vlasnici Ovadija Salopek Nini. Familija gospođe Nine je taj stan prodala familiji poznatih sarajevskih zubara iako u to doba nije bilo zakona koji bi omogućio povrat nacionalizovanih stanova izvornim vlasnicima, pa je prodaja ovog stana izvršena potpuno nezakonito. Ja podržavam vraćanje svake otete imovine, ali ovdje imamo dvostruke žrtve, gospođu Ninu, kojoj je država stan otela nacionalizacijom, i porodica koja je taj stan dobila od države, stekla na njemu stanarsko pravo i koja je iz njega na krajnje stresan način morala da se iseli u roku od tri dana. Hoću da kažem da je stanarima sa stanarskim pravom nedostatkom ZK izvatka bila onemogućena ikakva pravna borba, pa makar i za zamjenski stan ili za naknadu štete, jer u vrijeme kad su svi otkupljivali stanove, oni su gledali kako gube krov nad glavom i otišli u bijeli svijet da traže sreću. Možda je nakon njihovog trajnog iseljenja iz BiH gruntovnica uredila upis tog stana, ja se samo sjećam zgranutog advokatovog glasa: „Zamisli, Jagoda, nema ZK izvatka za taj stan.“
Nakon ovogodišnje Božićne liturgije jedan od okupljenih vjernika je pričao kako je desetak njegovih prijatelja iz Sarajeva dolazilo u crkvu da kontrolišu knjige krštenja, da im slučajno neko slovo nije drugačije napisano, jer su im u gruntovnici rekli „Nema Vašeg stana“ upisanog u evidenciju.
Obzirom da se već radi o jedanaest slučajeva , može se postaviti pitanje: je da li je ova pojava „Nema Vašeg stana“ ili „Nema Vaše zemlje“ sporadična ili ima puno veći obim? Ja mislim da sarajevska gruntovnica sjedi na buretu baruta, koje će kad-tad eksplodirati. Isto tako mislim i da pomenuta sarajevska nije jedina čiji će problem eskalirati, jer za sada ima indicija i o sličnim greškama i u nekim drugim gruntovnicama. U svakoj pravno uređenoj državi situcija „Nema Vašeg stana“ ili „Nema Vaše zemlje“ bi izazvala momentalno otvaranje istrage jer je gruntovnica aktivnost od javnog značaja koja posjeduje registar privatne , državne i ostale imovine u kom ne smije biti grešaka.
Kako izvaditi podatak iz gruntovnice?
Moju prijateljicu sada zanima šta se desilo sa njenim stanom nakon što je prvi put izvučen iz baze podataka sarajevske gruntovnice pomoću jedinstvenog matičnog broja JMBG, da li se ponovo pohranio negdje u memoriji gruntovnice ili je sada puno vidljiviji pa bi se novim pokušajem izvukao na njeno lično ime, kad se njeno ime upiše u sistem traženja ili bi opet morala koristiti svoj JMBG. Ja još nekoliko dana nisam u prilici da idem sa njom, pa ćemo ovaj značajan podatak saznati kad ponovo odemo na šalter gruntovnice.
Opštinski sud u Sarajevu mi je juče poslao mejl u kom je naveden i link https://www.e-grunt.ba/ pomoću kojeg svaka stranka ima mogućnost uvida u elektronsku zemljišnu knjigu, a na osnovu podataka o svom zemljištu ili o nekretnini. Pretraživanje i uvid u elektronske podatke zemljišne knjige Federacije BiH vrši se po unaprijed poznatom broju parcele, broju zemljišno knjižnog uloška ili broju DN-a predmeta. Razumijem zaštitu privatnosti vlasnika nekretnina zbog čega se pretraživanje elektronskim putem ne može vršiti kada se u sistem upiše ime vlasnika zemljišta ili nekretnine. Međutim, očekujem da, kada se na šalteru gruntovnice pojavi osoba koja traži ZK izvadak, da joj se podatak pronađe pretraživanjem po imenu, jer tako rade sve uređene gruntovnice u Evropi. Zašto bi federalne gruntovnice u tome bile izuzetak?
Zato postavljam pitanje kako će svoju zemlju ili kuću u sarajevskoj gruntovnici naći osoba kojoj je u ratu kuća spaljena, a sa njom i kompletna dokumentacija, a ona pobjegla u inostranstvo gdje se i sada nalazi? Ili, osoba koja je prisilnim raseljavanjem, bježeći iz svog doma samo sa zavežljajem pogubila dokumentaciju o svojoj imovini? Mislite li da se takve osobe zaista sjećaju svog broja parcele, ZK uloška i DN broja? Nije li to očekivanje potpuno nerealno i promašeno? Kako će takve osobe saznati podatke o broju svoje parcele, broju zemljišno knjižnog uloška i broju DN-a predmeta da bi dobila ZK izvadak kad se u evidenciji vlasništvo traži po podacima koje nemaju ? Ili, osamdesetpetogodišnji starac koji sve slabije pamti, pa ni ne zna gdje je zaturio papire od zemlje i kuće, a koji svoju imovinu želi prepisati svojim unucima? Hoće li ove tri osobe u sarajevskoj gruntovnici moći dobiti ZK izvadak za imovinu koju legalno posjeduju ako na šalteru gruntovnice kažu svoje ime i prezime i daju ličnu kartu? Ili će ostati uskraćeni za svoje temeljno ljudsko pravo?
Ukratko, smatram da građani imaju pravo da znaju zbog čega su neki ZK izvatci potisnuti u memoriji kompjutera i zbog čega se na ekranu kompjutera ne pojavljuju pozivom na lično ime i prezime vlasnika? I, što je značajno zbog utroška budžetskog novca, da li je tome razlog jeftin kompjuterski program koji koristi sarajevska gruntovnica, konceptualni nedostaci kompjuterskog programa ili nešto treće, što još uvijek nismo otkrili?
Kako zaštiti svoje pravo na imovinu?
Ko se brinuo za četiri ranjive kategorije i način na koji će one ostvariti svoja imovinska prava? Niko, samo jedna plemenita Sarajka koja se 12.02. 2016 godine obratila tadašnjem Visokom predstavniku Valentinu Incku i zatražila zaštitu imovinskih prava građana, posebno raseljenih osoba, starih lica, pravno neukih stranki i osoba slabog imovnog stanja, na način da planirani novi zakoni o premjeru i katastru zemljišta i nekretnina predvide ispravke nezakonitih radnji u ovoj oblasti, da izgrade zaštitne klauzule, te da proglase ništavnim odluke zasnovane na netačno utvrđenom činjeničnom stanju.
Ja sam iz moje arhive izvukla kopiju tog pisma jer sam ga ja tada nosila u OHR. Ova Sarajka, čije ime ne mogu objaviti bez njene saglasnosti, a do zaključenja teksta nisam uspjela stupiti u kontakt sa njom jer se nalazi van Sarajeva, smatra da su od rata naovamo najviše grubih grešaka kod izrade premjera i katastra zemljišta i nekretnina pravili geometri i vještaci geodetske struke. Geometri su unosili pogrešne podatke o obliku i veličini parcela, o kvalifikaciji poljoprivrednog i građevinskog zemljišta i određivanju kultura i njihovih korisnika. Obzirom da su kao potražioci dokumenata o vlasništvu gorepomenute četiri ranjive kategorije osoba, raseljeni, stari, pravno neuki i siromašni, koji se teško snalaze u administrativnim procedurama, vrlo je bitno da se u tekstu zakona reguliše da ispravke grešaka nemaju rok za zastaru, odnosno da zakašnjenje vlasnika da poduzme odgovarajuće pravne lijekove.
Na ovu pažnje vrijednu inicijativu naše neimenovane Sarajke ćemo se vratiti malo kasnije, nakon što objasnimo do kojih dimenzija može da se razvije problem o kom pišemo.
Javno izlaganje:
Da bismo shvatili poređenje sa buretom baruta, potrebno je da se vratimo u 1968 godinu, kada je rađen prethodni premjer i u godine nakon njega u kojima su se sprovodile iste aktivnosti. Pojedine opštinske komisije, kao što je komisija opštine Centar, čiji predsjednik je bio geometar Muhamed Hadžiomerović, su svoj rad obavljale bez javnog izlaganja. Kažem opština Centar, jer je to tada administrativno i bila, ali se svi navedeni primjeri odnose na područje koje je razdvajanjem opštine Centar na dva dijela pripalo novoformiranoj opštini Stari grad.
Javno izlaganje je jedini pravno-tehnički mehanizam koji može efikasno ispraviti greške geometara, a za ovu opštinu možemo navesti dvije zvučne greške. Npr. desetogodišnji Mario Mitrović je umjesto svog oca Save Mitrovića potpisao popisni list iako popisni list smije potpisati samo punoljetna osoba, a N. M., koja se zatekla u avliji svoje majke, pa je umjesto svoje majke potpisala njen popisni list. U oba slučaja je komisija hodala od kuće do kuće, a neadekvatni popisivači nisu bili u stanju stavljati primjedbe na ponuđene katastarske parametre, koje bi na javnom izlaganju makar prvi komšija mogao da ospori.
Znači, postoji zakonska obaveza organa koji vrši popis da putem pošte sa dostavnicom i osam dana unapijed pošalje popisne listove stanovnicima nekog područja i pozove ih na jedno zborno mjesto, najčešće u mjesnu zajednicu, predoči im svoj katastarski plan na kom se vide ucrtane parcele i objekti, sasluša njihove primjedbe i okupljenim građanima ponudi da potpišu popisne listove za njihovu imovinu. Faruk Latifović, dobar poznavalac ove materije, kaže da: „ Izlaganje na javni uvid podataka o nekretninama i utvrđivanje prava na nekretninama obuhvata sljedeće podfaze: izlaganje podataka premjera i katastarskog klasiranja, utvrđivanje prava ne nepokretnostima, sastavljanje zapisnika o toku izlaganja, provođenje promjena u katastarskim planovima, elaboratima premjera i katastarskog klasiranja zemljišta i popisnim listovima i, na koncu, donošenje rješenja. Izlaganje na javni uvid podataka o nekretninama i utvrđivanje prava na zemljištvu je u funkciji uspostave jedinstvenog registra zemljišta i prava na zemljištu“, što se takođe odnosi i na nekretnine.
Projekat harmonizacije, koji je u Federaciji BiH plaćen novcem Svjetske banke, je koristio dokumentaciju iz opštinskih katastarskih kancelarija ne provjeravajući njenu vjerodostojnost. Postoje greške koje su nastale površnim radom geometara i sudskih vještaka za geodeziju u prethodnim upisima u katastar i gruntovnicu i projekat harmonizacije nije ispravio ni jednu takvu grešku jer nije vršio saslušanje vlasnika imovine koja se harmonizirala. Pišući ovaj tekst sam u jednom stanu zatekla spise za oko dvadeset upravnih postupaka kojima su se pokušavale ispraviti greške službe za katastar opštine Stari grad. To bi značilo da i harmonizirane podatke treba primati sa rezervom.
A sada zamislimo da počnemo da kontrolišemo originalnu dokumentaciju na osnovu koje je vršen upis zemljišta i nekretnina. Sve ovo, naravno, pod uslovom da je nakon harmonizacije sačuvana originalna dokumentacija parcela i nekretnina po sarajevskom kantonu, što je zakonska obaveza, a u čije poštovanje sumnja značajan broj građana. Ako bismo prilikom kontrole našu pažnju fokusirali na dostavnice i „zapisnike sa javnih izlaganja“ u kojima nije navedena mikrolokacija održavanja, barem petina sarajevskih geometara bi završili iza rešetaka.
Prosljeđivanje informacije sudu:
Ja sam o ovom problemu obavijestila i novog predsjednika Opštinskog suda u Sarajevu Damira Batotića. Prvo, jer u našem polumafijaškom pravosuđu treba dati punu podršku vršiocima pravosudnih funkcija čije ime ni na koji način nije ukaljano. Drugo, jer nije fer da jedan tek imenovani predsjednik na svojim leđima počne da nosi tuđi problem, za kog ni na koji način nije odgovoran. Treće, svrha signaliziranja ovog problema je bila da se problem otkloni u interesu građana Kantona Sarajevo, a to mora uraditi neko ovlašteno lice ili narediti drugom ovlaštenom licu da to uradi.
Dakle, problem ima dva nivoa. Prvi je broj grešaka kod unosa podataka u gruntovnicu, a koji su zasnovani na greškama opštinskih katastarskih službi koje sarajevskoj gruntovnici nisu ažurno dostavljale popisne listove sa promjenom stanja. Drugi je ponašanje šalterskih radnika u gruntovnici sa strankama. Stranka koja dođe i traži ZK izvadak je svoju nekretninu sigurno posjedovala, u protivnom bi traženje ZK izvatka na šalteru gruntovnice bilo radnja bez ikakvog smisla. Šalterski radnici ne smiju reći “Nema Vašeg stana u našoj evidenciji” i slijepo vjerovati svojoj bazi podataka, kad u njoj može biti i grešaka u unosu. Zatim, šalterski radnici su dužni na više drugih načina izvršiti provjeru unosa, pa i pomenutim JMBG, ali gruntovnica ne smije svoje stranke ostaviti sa frustracijom da do dokaza o svojoj imovini ne mogu da dođu. I, što je posebno bitno, šalterski radnici pred strankom treba da pokažu trud da joj žele pomoći i to je osnov ispravnog kontakta sa strankama.
Smatram da građani ne smiju otići iz gruntovnice bez svog ZK izvatka, i da zbog stalne gužve na šalterima šef gruntovnice Tošić Ekrem treba lično da preuzme osobe čija imovina ne može da se pronađe. Tako bi gruntovnica pred građanima ostavila lijep utisak, a imovina bi se pronašla ili bi se gospodin Ekrem potrudio da utvrdi razloge zašto ne može da se pronađe.
Pravne inicijative:
Sada ćemo se ponovo vratiti na pismo pomenute Sarajke Valentinu Incku iz 2016 godine. Ona je smatrala da bi se zloupotrebe u primjeni novog zakona mogle spriječiti da se nad Federalnom upravom za geodetske i imovinsko-pravne poslove predvidi uspostava nadzornog organa. Po njoj, ova institucija „stranke vrti u vrzinom kolu“ jer neosnovano odugovlači postupke vraćanjem predmeta prvostepenom organu više puta umijesto da pritužbu riješi u meritumu, kako je određeno Zakonom o upravnom postupku.
Zatim je ta Sarajka, krajnje dobronamjerno i u neospornom interesu građana, od Visokog predstavnika tražila da se ispoštuje propis trajnog čuvanja dokumenata i uspostavi obaveza rekonstrukcije uništene ili zagubljene dokumentacije, da se novi premjeri rade u prisustvu zainteresovane stranke, sa javnim izlaganjem i obaveznim postojanjem dokaza o obaviještenosti stanke potpisanom dostavnicom i da se provođenje promjena u katastru, koje se vrši na osnovu pravosnažnih sudskih odluka i notarskih ugovora, može vršiti samo ukoliko isti sadrže precizne oznake predmetnih parcela . Posljednji zahtjev je bio obrazložen ocjenom da su službenici koji rade na ovim poslovima razradili perfidan način otimanja lične imovine nepreciznim obilježavanjem parcela, posebno prilikom cijepanja parcela i nepreciznom vođenju vlasničke evidencije i posjedovnog stanja, pa se ponekad ni advokati ne mogu snaći kako da sa nepreciznim podacima zaštite intrese tražioca. Ovim tzv. administrativnim zavrzlamama oko identifikacije vlasništva, uzrokovanog pogrešnim obiježavanjem parcela je ugroženo imovinsko pravo građana.
Inicijativu gorepomenute Sarajke o zaštitnim mehanizmima u zakonima koji regulišu premjer i katastar zemljišta i nekretnina je odbacila trećerazredna pravnica Nada Zukić iz pravne službe OHR-a, kojoj je gospodin Incko slijepo vjerovao, a nama nikad nije bilo jasno zbog čega. Faktički, pravna služba OHR-a više puta nije zaštitila ranjive kategorije, da sada ne pominjem djecu sa stečenim teškim oštećenjima zdravlja. Ne razumijem zašto pravna služba OHR-a radi protiv interesa građana FBiH. Da li u toj pravnoj službi niko nema izgrađenu spoznajnu predodžbu „ zaštita nezaštićenog“ , pa ne percipira da je ona posredno ugrađena u sve međunarodne konvencije i ne prepoznaje je u tekstovima koje „proučava“ ? Da li nema razvijenu empatiju pa ne saosjeća sa patnjom pripadnika nezaštićenih kategorija? Ima li u toj pravnoj službi ijedna osoba sa toplim ljudskim srcem koje će se sažaliti na ranjive kategorije? I, u konačnici, zašto Nada Zukić nikad ne pomakne ni trepavice kad joj se predloži neka ideja čija funkcija bi bila da zaštiti najslabije i najnezaštićenije građane naše države? Zašto nikad nije u stanju da napiše koju rečenicu koja bi pomogla da OHR da podršku nekoj pozitivnoj pravnoj inicijativi?
Postupak harmonizacije:
Inače, postupak kod harmonizacije je sljedeći: prilikom namjere brisanja starih brojeva parcela iz gruntovnice za svaku parcelu je otvoren sudski postupak na ime vlasnika parcele. Kada taj vlasnik dođe na šalter, dobije ZK izvadak na kom je na poleđini upisan broj sudskog predmeta za preimenovanje broja njegove parcele. Vlasnik takve parcele zatim ode u odjeljenje za harmonizaciju u zgradi suda, službeniku koji ga primi pokaže broj svog sudskog predmeta i službenik mu na licu mjesta promijeni broj parcele. Nakon toga vlasnik parcele ode u gruntovnicu i dobije novi ZK izvadak u kom je upisan harmonizovani broj njegove parcele.
Problem nastaje kod onih parcela koje su, greškom firmi koje su bile angažovane na projektu harmonizacije, bile ispuštene u unosu podataka. Nestajući na taj način iz baze podataka za njih nije mogao biti napravljen plan preimenovanja broja stare parcele u novi broj parcele, a oštećeni vlasnici ni na koji način neće moći da utiču na ispravljanje neunesenih, odnosno „nepostojećih“ podataka, jer o ovakvoj grešci nisu bili obaviješteni i onemogućeno im je pravovremeno reagovanje. Drugi izvor problema su parcele koje je opštinski organ prije harmonizacije samovoljno cijepao ili spajao, a da o tome nije obavještavao vlasnike parcela, pa njihovi vlasnici više nisu u stanju da identifikuju svoje parcele po starim brojevima, a nove brojeve parcela im opštinski organ nije dao. Treći izvor su tzv. „idiotske“ katastarske greške kao u slučaju građanke N. M. kojoj je opština Stari grad oduzela dvorište i od njega nezakonito napravila ulicu, a njena parcela je, opet nezakonito, pomjerena na odvodni kanal za oborinske vode što je javno dobro u opštoj upotrebi i na tom kanalu se ni u kom slučaju ne može nalaziti privatna svojina.
Faktički, zemlja, kuće i stanovi, koji nakon ispadanja iz popisa više ne postoje u zvaničnoj evidenciji, se mogu nazvati „fantomskim“. Pitanje na koje Federacija BiH treba da odgovori je ko će biti odgovoran za njihovo nastajanje, na koji način će krivci biti sankcionisani i da li su ih motivi nezakonitog sticanja imovinske koristi nagonili da se tako poigravaju sa imovinom građana Sarajevskog kantona?
Pokrali ljude…smiješno je tražiti pravdu