Članstvo u Islamskoj zajednici čuva naše vrijednosti i identitet, poručeno je danas u hutbi koja je pročitana u svim džamijama u našoj zemlji.
Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini je po svojoj strukturi i načinu organiziranja jedinstvena zajednica muslimana u svijetu. Ona odražava institucionalno i komplementarno zajedništvo svojih članova i predstavnika u organima zajednice koji zajedno učestvuju u bitnim pitanjima vjere i vjerskog organiziranja. Članstvo u Islamskoj zajednici bitan je pokazatelj institucionalne svijesti i osjećaja pripadnosti džematu.
„Obaveza je muslimana da s vremena na vrijeme sagledava i procjenjuje svoj doprinos zajednici kojoj pripada. Poslanik Muhammed, a. s., je upozorio da onaj ko se ne brine za opće stvari muslimana i ne pripada zajednici vjernika. Odgovoran musliman pokušava procijeniti izazove budućnosti. ‘O vi koji vjerujete, bojte se Allaha i neka svako od vas pogleda šta je za sutra pripremio. I Allaha se bojte! Allah je, doista, obaviješten o onome što radite!’ (El-Hašr:18)“, kazano je u hutbi.
U sagledavanju našeg doprinosa zajednici potrebno je postaviti i jedno neizbježno pitanje: Jesmo li članovi Islamske zajednice, dodano je u hutbi.
„Ako je odgovor negativan, nužno je, prije bilo kakvog pokušaja opravdanja i izgovora, jasno naglasiti: Aktivno članstvo u Islamskoj zajednici za svakog punoljetnog muslimana i muslimanku se podrazumijeva. Ono se ne propituje i ne problematizira. Biti član Zajednice koja više od jednog stoljeća okuplja muslimane u jedinstvenu i na temeljima islamskih izvora moderno organiziranu i funkcionalno uređenu zajednicu muslimana za nas je istodobno i čast i odgovornost“, akcentirano je u hutbi.
Islamska zajednica je temeljna institucija Bošnjaka muslimana, a po svojoj definiciji institucija prethodi i nadživljava svakog pojedinca.
„Pojedinci u zajednici prepoznaju normativni i vrijednosni model svog ponašanja kao i oznaku svoje uloge u skupini. Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini je po svojoj strukturi i načinu organiziranja jedinstvena zajednica muslimana u svijetu. Ona odražava komplementarno zajedništvo svih svojih članova i predstavnika u organima zajednice koji zajedno učestvuju u bitnim pitanjima vjere i vjerskog organiziranja“, dodano je.
Učlanjenjem u Islamsku zajednicu i aktivnim učešćem u radu naših džemata moguće je prevazići dva savremena globalna izazova koji kao nepremostiva prepreka stoje na putu očuvanja svake zajednice, pa tako i zajednice muslimana, istaknuto je u hutbi, a to su naglašena i sveprisutna pojava i manifestiranje individualističkog duhovnog identiteta i pojava kolektivističkog duhovnog identiteta.
„Prvi izazov je naglašena i sveprisutna pojava i manifestiranje individualističkog duhovnog identiteta. Pobornici individualističkog duhovnog identiteta osobno vjeruju u Boga, ali ne osjećaju potrebu i ne prepoznaju važnost da budu i formalni članovi Zajednice. Oni se ne učlanjuju u Islamsku zajednicu, materijalno ne pomažu njeno funkcioniranje i taj čin općenito smatraju nevažnim“, navedeno je, te je dodano da se taj fenomen naziva – vjerovanje bez pripadanja.
Muslimani koji zagovaraju individualistički duhovni identitet smatraju da su hramovi institucionalnih zajednica za njih preuski, nastavljeno je u hutbi.
„Iako obavljaju tjelesne ibadete, u džematu, druge vrste materijalnih ibadeta kao što su zekat i sadekatul-fitr nerijetko po vlastitoj procjeni izvršavaju izvan matične zajednice. Oni se istinski ne identifikuju sa zajednicom kojoj prirodno pripadaju i ne doživljavaju je kao svoju Zajednicu u punom smislu te riječi. Riječ je dakle o duhovnom životu pojedinaca koji zadržava distancu prema institucionalnom redu i poštovanju autoriteta zvanične Zajednice. Individualistički duhovni identitet vodi pojedinca ili pojedince u izolaciju i vaninstitucionalno organiziranje i djelovanje“, istaknuto je u hutbi.
Kako je navedeno, drugi izazov je pojava kolektivističkog duhovnog identiteta, a pristalice ovog identiteta formalni su članovi Islamske zajednice, ali oni osobno ne praktikuju islamske obrede, navedeno je u hutbi.
„Taj fenomen se naziva – pripadanje bez vjerovanja. Osobno vjerovanje je važno jer omogućava duhovni razvoj i moralni preporod. Pojedinac je nosilac čina vjere i povjerenja. Čin vjere je čin ljudske osobe. Kolektivizam onemogućava osobnu vjeru, jer onemogućava individualnu slobodu iz koje vjera nastaje“, kazano je danas.
U hutbi je poručeno da „članstvo u Islamskoj zajednici nije samo formalni čin plaćanja materijalnog mjesečnog iznosa već bitan pokazatelj naše institucionalne svijesti i osjećaja pripadnosti džematu“.
„Članstvom u Zajednici održavaju se i čuvaju svi naši džemati i vjerski život. Pomažemo rad naših mekteba, medresa, fakulteta. Istovremeno, kao članovi Islamske zajednice organizirano učestvujemo u humanitarnim i karitativnim aktivnostima. Kategorijama lica sa socijalnim potrebama, bolesnima i nemoćnima, đacima i studentima Zajednica mora organizirano priteći u pomoć“, naglašeno je ovom prilikom.
Vjernicima je također poručeno da nas „članstvo u Islamskoj zajednici obavezuje da budemo duhovno zreli, društveno angažirani i socijalno osjetljivi“.
„To znači da kao članovi Islamske zajednice neposredno sudjelujemo kako u solidarnosti s nevoljnicima tako i u misiji upućivanja na dobro i odvraćanja od zla. Zajednica čiji članovi gaje osjećaj za pravdu i promiču dobročinstvo bit će prosperitetna i blagoslovljena. Neka nam zato uvijek bude inspiracija Muhammed, a. s., koji nas je učio da ne smijemo biti indiferentni prema komšiji i ostaviti ga makar jednu noć gladnog“, poručeno je danas.
Biti član Islamske zajednice znači biti svjestan da musliman uvijek stoji na dvije noge, u ravnoteži pojedinačnog i kolektivnog duhovnog identiteta – osobnog vjerovanja i svjedočenja vjere i kolektivnog udruživanja i međusobnog pomaganja, akcentirano je u obraćanju hatiba vjernicima.
„Zbog svega kazanog, onima koji, iz bilo kojeg razloga, još nisu postali članovi Islamske zajednice, poručujemo da učlanjenjem u Islamsku zajednicu i formalno postaju svjesni i odgovorni sudionici u zajedničkom i općem dobru“, zaključeno je u hutbi.
U Gazi Husrev-begovoj džamiji u Sarajevu hutbu je kazivao hafiz dr. Mensur-ef. Malkić.
MINA