Autoput Sarajevo – Beograd kao ideja još uvijek živi. U Srbiji nije ostalo samo na riječima. Grade se dionice puta. S druge strane u Bosni i Hercegovini najavljuju se novi sastanci. Autoput koji bi povezao dva glavna grada bio je tema razgovora resornih ministara Srbije i BiH Gorana Vesića i Edina Forte. Dogovoreni i novi projekti.
Molim predsjednika Srbije, predsjednika Turske, članove predsjedništva BiH da pritiskom na taster označe početak izgradnje autoputa Beograd-Sarajevo”.
Taster je aktiviran, radovi su počeli. Ali ne u Bosni i Hercegovini. Skoro četiri godine od ovog trenutka – nijedan kilometar nije izgrađen. To nije samo povezivanje Beograda i Sarajeva, nego i glavnog grada sa Višegradom, Tuzlom, Brčko Distriktom i Bijeljinom.
Da bi se ovaj kapitalni projekat realizovao potrebno je izgraditi 133 mosta i 53 tunela. Sve je stalo kada je u pitanju područje Distrikta Brčko. Državni ministar sastanak najavljuje u julu. Pet godina od priče o autoputu, a nije definisana cijela trasa.
”Mora se utvrditi trasa ulaz u Brčko iz Republike Srpske u smislu autoceste, tačna trasa Orašje-Brčko prema Tuzli i onda dalje utvrđivanje projekta željezničkog preko Zvornika i od Brčkog prema Bijeljini. Iz Srbije će do kraja godine biti završena autocesta”, kaže Edin Forto, ministar komunikacija i transporta BiH.
Isti problem pojavio se i na samom početku. Skoro nemoguće je bilo utvrditi trasu kroz Bosnu i Hercegovinu: na stolu je bilo više od 20 različitih zahtjeva. Projekat je tada dobio mnoštvo pozitivnih epiteta.
”Više sam puta isticao da ovo nije samo projekat, ovo je projekat života za dvije zemlje”, rekao je 2018. Ismir Jusko, bivši ministar komunikacija i transporta BiH.
”Imamo za cilj da ovim projektom, projektom mira kako smo ga mi nazvali, povežemo ova dva centra jugoistočne Evrope”, riječi su Recep Tayyip Erdogan, predsjednik Turske .
Projekat života i mira na čekanju. S druge strane Drine, mašine rade punom parom.
”Mi ćemo do kraja godine završiti svoj dio od Sremske Rače do Kuzmina tu se gradi integrisani granični prelaz, na srpskoj strani koji će biti pušten 2025. kada bude završen dio autoputa od Sremske Rače do Bijeljine”, kaže Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije .
Finansijska konstrukcija u BiH nije zatvorena. Na pitanje da li će se graditi turskim ili kineskim novcima ili pak ruskim obzirom da je bivši ministar Vojin Mitrović prije početka rata u Ukrajini spominjao i takvu opciju, ministar Forto odgovara:
”Gradit će BiH, gradit će entiteti koji su nadležni da grade. Turska, Kina… to nije pravo pitanje, pravo pitanje je kada će ovi projekti biti pokrenuti”, kaže Forto.
Na to ”pravo pitanje” ministar tokom obraćanja nije dao odgovor, ali jeste najavio sastanak svih aktera početkom jula. Osim priče o autoputu, ministri Bosne i Hercegovine i Srbije utvrdili i dva značajna projekta: biće obnovljena pruga koja iz Banjaluke vodi ka Srbiji, kao i mostovi na granici.
”Srećan sam što imamo zajedničke projekte između dvije države, a na EU je pošto pričaju puno da žele da finansiraju regionalno povezivanje da pokažu da kada se dvije zemlje znaju da se dogovore da budu izdašni i da nas podrže. Ovo je test za EU koliko će podržati naše projekte”, kaže Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije .
A na testu su i svi politički akteri u Bosni i Hercegovini. Iako od početka postoji konsenzus o važnosti projekta, sve je i dalje samo na riječima: odnosno opisivanju koliko je ovaj projekat značajan, piše N1.