Bosna i Hercegovina: sekularna država ili pilot projekat za testiranje praga tolerancije?

Podijelite ovaj članak:

Koliko je Bosna i Hercegovina sekularna država?

Država, naravno ukoliko govorimo o sekularnoj državi, baziranoj na demokratskim prinicpima, ima zadatak da bude garant ljudskih prava, time i vjerske slobode.

Govorimo naravno o društvu koje je uređeno, u kojem imamo vladavinu prava, i u kojem nema diskriminacije. Pojednostavljeno, govorimo o normalnom društvu, a naše to očito nije.

U Evropi se praktikuju različiti oblici saradnje između države i vjere. Prvenstveno, kada govorimo o odnosu države i vjere u Evropi, defacto govorimo o odnosu države i crkve, jer je Evropa većinski kršćanski kontinent. Iako dominantno kršćanska, Evropa ne dopušta da crkva ili vjerska zajednica imaju mogućnost svoju pretenziju na istinu provodi državnim sredstvima ili govori u ime bilo koje države članice.

Tužbe, u smislu povrede ljudskih prava na slobodu ispovjedanja vjere i vjeroispovjesti čine da stvari funkcionišu na način na koji je to ispravno. U pogledu zaštite ljudskih prava i zbog njihovog eventualnog nepoštivanja, svaki građanin EU može se obratiti Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu (Strasbourg).

Koliko je Bosna i Hercegovina sekularna država?

BiH je, ukoliko gledamo zakone i institucionalni ustroj, suštinski sekularna država. Ali, ako ćemo stvari gledati pogledom prosječnog građanina, onda sam mišljenja da svakodnevna praksa izgleda sasvim drugačije. Korištenje vjerskih simbola od strane političara, narativ i oštra retorika, nešto je što stalno doživljavamo u manipulaciji širim masama, kao i korištenje vjere u nacionalne svrhe, onda se može reći da postoji politička tendencija koja okreće našu zemlju i ne ide u prilog deklarisanom sekularnom karakteru države.

Politika u Bosni i Hercegovini nažalost radi protiv države Bosne i Hercegovine. Skretanje krajnje udesno stranaka inače baziranih na nacionalizmu, dovelo je do daljnje podjele unutar BH društva.

Posebna priča je stanje u manjem entitetu u Bosni i Hercegovini. U manjem BH entitetu, u jednu kaljužu i neprirodnu smjesu izmiješala se vjera, država, crkva i politika. Prosječan promatrač ne može da se odluči pri rezonovanju da li je politika više u crkvi, ili je crkva više u politici.

U javnim ustanovama koje moraju biti čiste od etnonacionalnih primjesa bilo koje vrste, obilježavaju se vjerski praznici dominantne vjere u ovom entitetu, obilježavaju se krsne slave lokalnih jedinica samouprave, u obrazovanju je prisutna ikonografija i svetkovanje, u društvu koje se voli nazvati sekularnim.

Potpuna kompleksnost u kojoj se ne mogu graditi zdravi, principijelni i dugoročni odnosi, u kojoj se ne može povući crta i napraviti jasna granica između sekularnog i vjerskog. Za svaku osudu je način kako rade ali i sve ono što vlasti RS-a rade, prema potpuno diskriminisanim pripadnicima drugih konstitutivnih naroda.

Slična situacija je i u dijelu FBIH, u onim područjima sa dominantno hrvatskim narodom, po pitanju pravljenja sprege i preplitanja u javnom životu, u javnoj upravi, obrazovanju i svim drugim segmentima, što jasno odiše ne nacionalizacijom nego ultradesničarskom dogmom i diskriminacijom drugih i drugačijih, ne uvažavajući njihova ustavom zagarantovana prava.

Sekularna država je prisutna samo na onom području na kojem Bošnjaci imaju političku spregu i moć upravljanja. Skretanje krajnje udesno kod dominantnih hrvatskih i srpskih političkih opcija, u proteklom periodu rezultiralo je na neki način udaljavanjem Bosne i Hercegovine od evropskog puta i sa smjera evropskih integracija. Prvobitno kritikovano od strane Evrope i SAD-a, očitovano stavljanjem na neke crne liste visokih zvaničnika završilo se baš na tome, i samo na tome.

Narodski rečeno, zaprijetilo im se, oni nastavili po istom, i tu je kraj. Nema sankcija, nema kazni, ali ima otvaranja vrata. Ili barem ukazivanja na put ka EU. Ne iz razloga promjene narativa kojim nastupaju političari ranije spomenuti, niti zbog stvarne promjene kursa ili pravca koji su ovi tvrdokorni desničari utabali.

Status je ponuđen i prihvaćen na bazi promjene kursa, ali globalnog. I dalje ćemo ostati duboko politički podjeljeno društvo, u kojem je sekularizacija u očima stranaca nužna samo na onom dijelu gdje su Bošnjaci. A Bošnjaci, historijski gledano, narod su od kojeg bi progresivni narodi Evrope mnogo mogli naučiti, u svakom mogućem kontekstu.

Subscribe
Notify of

0 Komentari
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x