Glas naroda i OHR komisija za državnu svojinu

Podijelite ovaj članak:

Piše: Jagoda Savić

Glas naroda i OHR komisija za državnu svojinu

        Novoformirana komisija OHR-a za državnu svojinu je osnovana uz pomoć Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira. U komisiju za državnu svojinu  je ušlo nekoliko stručnjaka iz Turske, Njemačke, Italije i Bosne i Hercegovine koji su željeli ostati anonimni, vjerovatno kako ne bismo osporavali njihovu stručnost ili lošu namjeru. Cilj komisije je da do kraja ljeta ili početkom septembra ove godine uputi prijedlog Zakona o državnoj imovini u proceduru u Parlamentarnoj skupštini  BiH. Rad komisije nam je zanimljiv iz razloga što ona  već sad ima moć predlaganja, a medijska podrška koju  obezbjeđuju ambasade  u kojima se održavaju  sjednice komisije već počinje da joj daje i moć ubjeđivanja.  Komisija će možda imati i  moć nametanja, što će ovisiti  o odnosu snaga koji bude postojao u vrijeme otvaranja procedure na državnom nivou. Ova komisija ima dosta šansi da upadne u šaht iz kog neće moći izaći van, ili će izaći sa povrijeđenom nogom i šepati  barem godinu dana.

Tih nekoliko anonimnih stručnjaka je sebi  zadalo ambiciozan zadatak sa kratkim vremenskim rokom, a  dolaze iz država  koje nisu imale prilike da upoznaju  specifičnosti našeg sistema. Moju skepsu u rad te komisije najviše izaziva pravna služba OHR-a, koja je više puta na nedopustiv  način polupala lončiće.  Da spomenem samo da me je ta služba jedne godine pokušala ubijediti da Visoki predstavnik nema ovlaštenja za sektor zdravstva, a mi smo tražili da interveniše po osnovu  zaštitu vladavine prava, za koju  je itekako bio nadležan. Hoću samo da kažem da su zdravstvo i zaštita vladavine prava takođe dva lončića…

Kad se pomene zakon o državnoj svojini, svi odmah okreću glavu ka Republici Srpskoj i njenim reakcijama na relaciji imovina države – imovina Republike Srpske. Na taj način se sužava fokus bitnih stavki pa bih postavila  pitanje da li ova komisija na bilo koji način može zakinuti građane Bosne i Hercegovine i povrijediti njihovo pravo na imovinu? Pomenute stručnjake čeka nekoliko  problema kako bi postupanje sa državnom  svojinom imalo pravičan ishod, pa postoji bojazan da bi se moglo desiti  da komisija ne obuhvati sve pravne opcije karakteristične za naše područje. Naime, Komisija ne može poći od zatečenog stanja jer je ono puno nepravdi, već od istorijata parcela i nekretnina koje su oduzimane izvornim vlasnicima. Ima još  legitimnih pitanja kao što je  čiju imovinu će štititi taj prijedlog zakona i na koji način? Zatim, hoće li prijedlog zakona o državnoj imovini imati balans sa nacionalizovanom imovinom? Isto tako, i hoće li sadržavati zaštitne mehanizme za pomoć građanima da se izbore za svoja prava?

U tom kontekstu  treba da vidimo koji su to izvori nepravde po običnog građanina kad je u pitanju njegova imovina?

1.)Premjer i njegovo provođenje u gruntovnici:

       Treba znati da je prvi premjer pod vlašću Austro-ugarske  rađen od 1880 do 1884 godine, a njegova provedba u zemljišnim knjigama od 1900 do 1910 godine. Drugi premjer je radila stara Jugoslavija od 1932 do 1935 godine. I ovaj premjer je  proveden kroz gruntovnicu jer vjerovatno  nije imao bitnih grešaka. A onda je rađen premjer i katastar zemljišta iz bivše Titove Jugoslavije koji nikad nije u potpunosti proveden kroz gruntovnicu, iz razloga što su učinjene  velike greške u izradi premjera pa se kao takav nije ni mogao upisati.

Veoma je važno uočiti da su tih godina provedena rješenja o nacionalizaciji ali ne i premjer,  kao i da  su provođena  po saveznom zakonu iz 1958 godine, koji nije obezbjeđivao  pravičnu naknadu za nacionalizovano gradsko građevinsko zemljište već je vlasnike obeštećivao  neznatnim sumama novca.  U nekim slučajevima su isplate  izvornim vlasnicima vršene odmah, npr. onda kada se radilo o izuzimanju za društvenu gradnju, a u drugim  slučajevima je isplata vršena na rate u periodu od 50 godina, kako je propisano Zakonom o nacionalizaciji iz 1958 godine. 1968 godine je saveznim zakonom o proširivanju nacionalizacije na brdska područja u gradovima uvedena pravična naknada i republikama se dozvolilo da donose svoje zakone o imovinsko- pravnim odnosima, tj. o građevinskom zemljištu u društvenoj svojini.

2.)Neobavješavanje o oduzimanju imovine:

U Bosni i Hercegovini je učinjena velika greška time što su opštinska vijeća donosila odluke o podruštvljavanju imovine, bez Urbanističkog i Regulacionog plana, kako je to bilo predviđeno saveznim zakonom, nego je  Zakonom o prostornom uređenju iz 1974 godine, kada je donešen i Zakon o građevinskom zemljištvu u društvenoj svojini ( Službene novine 13/ 74), rečeno da se Generalni urbanistički plan iz stare Jugoslavije  smatra urbanističkim planom (?). Pri tom građanima nisu uručivana nikakva rješenja za podruštvljavanje zemljišta već su odluke postavljane na oglasne ploče po opštinama. Neobavješteni građani su na taj način propuštali mogućnost za tužbu kojom bi zaštitili svoju imovinu. Ovakvim načinom donošenja odluka su omogućene razne malverzacije i otimanje nacionalizovane imovine izvornim vlasnicima. 

3.) Dosjelost:

       1990 godine je važio savezni Zakon o osnovnim svojinsko-pravnim odnosima SFRJ, po kom nije bilo dosjelosti na društvenoj imovini. Zatim je pred prve višestranačkeizbore  donešena  izmjena i dopuna tog Zakona . Izmijenjen je član  2 iz prethodnog zakona na način da je u njemu  izbrisan stav 2, što je omogućilo da se  dobije pravo dosjelosti na društvenim stvarima. Suština  u primjeni ovih izmjena i dopuna zakona je u tome da je  država, umjesto da štiti vlasništvo oduzeto od građana do njegovog vraćanja izvornim vlasnicima,  drugim licima omogućila da dobiju dosjelost na  imovini koju su koristili i omogućila im da nelegalno steknu tuđu imovinu. Tako su druga lica umjesto izvornih vlasnika  stekla  njihovo oduzeto šumsko, poljoprivredno i građevinsko zemljište.

4.) Ispravljanje grešaka kod upisa:      

Dosta dokumentacije  bilo uništeno u Drugom svjetskom ratu.  Pored toga, do 1969 godine su važili savezni zakoni i u njihovim premjerima je bilo puno manje grešaka. Da pomenemo samo avio-snimak Čapljine i okoline koji je uradila armija jer su njihovi urađeni snimci i izvodi  imali pečat da su vjerni originalu.

1969 godine su donešeni  republički zakoni o premjeru i katastru zemljišta koji su bili izvor puno većeg broja grešaka  suprotnih zakonu i pravilnicima. Te greške su za posljedicu izazivale puno veće otimanje imovine izvornih vlasnika. Većina tih premjera, a naročito u Mostaru  i u Sarajevu  i u njihovim okolinama.

Kad je premjer iz 1968 godine stupio na snagu  12.04.1973 godine, uvidjelo se da nastale greške stvaraju ozbiljne probleme  pa je nakon dva mjeseca donešen novi Zakon o premjeru i katastru zemljišta u BiH po kojem se ispravka grešaka kod izrade  premjera više ne smatra sudskim postupkom, nego po članu 50 postaje  obaveza  organa da izvrši ispravke upravnim postupkom koji se morao rješavati po službenoj dužnosti. Problem je u tome što uprkos ovoj zakonskoj odredbi, službena lica opštinskih katastarskih službi  i dalje stranke upućuju na sudske sporove gdje  nepotrebno i nezakonito gube previše vremena inovca u rješavanju svoje imovine, da bi im na kraju sud odgovorio da nije nadležan za takve vrste problema. Osim toga, prilično su učestale pojave da katastar ne želi da vrši izmjene  podataka u korist građana ni na njihov lični zahtjev.

5.) Čuvanje dokumentacije:

        1974 godine je donešen Ustav BiH koji je  već tada  predviđao restituciju nacionalizovane imovine te su 1982 godine urađeni formulari i podijeljeni opštinskim službama za imovinsko- pravne poslove kako bi se izvršio uvid u stvarno stanje nacionalizovane imovine i kako bi se od izvornih vlasnika prikupili podaci o njihovoj imovini na nivou Bosne i Hercegovine.

       Vezano za restituciju  se donosi i novi Zakon o premjeru i katastru zemljišta po kom se sva do sada pohranjena dokumentacija u republičkoj upravi prenosi u opštine i od tada do danas se arhiva katastra nalazi u opštinskim odjelima za katastar. Kako  katastarskih podataka više nema u centralnim  ili u republičkim nivoima, izgubila se mogućnost uspostave nadzora nad katastarskim podacima jer se oni  više nisu mogli upoređivati  iz dva  izvora, iz neke centralne datoteke i iz katastra.

       1984 godine je pored Zakona o premjeru i katastru zemljišta donešen i Zakon o premjeru i katastru nekretnina, kako bi  se objedinili  gruntovnica i katastar  da bi bili na jednom mjestu i kod istog organa u lokalnim zajednicama. Ova postavka je u većem broju mjesta provedena tek iza ovog rata. Problem nekomletnosti dokumentacije je ostao jer je jedan broj upisa izvršen   bez saslušanja izvornih vlasnika koji su bili raseljena lica, izbjeglice, zatim stari i nemoćni, bolesni i slično, čime takve evidencije nisu imale  nikakvo zakonsko uporište. Inače, BiH je bila prva republika koja je donijela taj zakon.

6.) Zastara:

        U tom istom zakonu je bilo predviđeno da nastupi  zastara  ako niste pokrenuli  tužbu protiv donešenog rješenja u roku od tri godine, i da gubite pravo  za prigovaranje protiv nezakonitog oduzimanja  prava korištenja. Mnogi građani tada nisu znali ni da treba da se žale, niti na koji način da podnesu žalbu , niti su znali gdje tačno se njihova zemlja nalazi, i na koji način da prikupe dokaze o svojoj imovini. Takvi građani su najčešće ostajali bez svoje imovine.

7.) Nastanak državnog vlasništva:

      1994 godine, dok je još trajao rat, naša vlast je donijela  Zakon o pretvorbi vlasništva kojim je i društvena imovina pretvorena u državnu. ( Sl. List  broj 33/ 94). Međutim, nacionalizovana imovina, nekadašnje privatno i oduzeto vlasništvo, se nije smjelo pretvoriti u državnu, a pogotovo i ona imovina koja je građena iz sredstava svih građana. Samo su javna dobra u opštoj upotrebi, koja su i prije nacionalizacije pripadala državi i koja su do dana današnjeg  ostala u svojoj namjeni,  trebala da ostanu državna imovina. To bi bile željeznice, vodovodi, kanalizacija, pošte, hidroelektrane, mostovi,  putevi itd.

Zakon o državnoj imovini bi trebao da ugradi i kontrolne mehanizme za zaštitu šuma od bespravnog pretvaranja šuma u građevinsko zemljište, bespravne sječe kojom bi se izazivala klizišta, poplave, atmosferski poremećaji i slično. Isti mehanizam bi trebao da postoji i za zaštitu voda od radioaktivnog otpada , fabričkih zagađenja, izgradnja objekata čiji odvod fekalnih voda ugrožava vodozaštitnu zonu za pitku vodu građana itd. Isto tako, novi zakon treba da precizira uslove pod kojim se upravljanje šumama, vodama i drugim prirodnim resursima dodjeljuje nekom pravnom licu.

8) Geometri:

       Veliki udio u povredi prava građana na imovinu imaju geometri koji  daju netačne podatke o dimenzijama parcela, njihovoj kulturi i ostalim parametrima koji treba da se upišu u katastar. Nad radom geometara je teško uspostaviti nadzor jer je sva dokumentacija kod njih zbog čega se omogućava  netačno unošenje podataka  za potrebe vlastodržaca  i njihovih ličnih interesa. Iz tog razloga se identifikacija parcela netačno utvrđuje, što omogućava krađu, pljačku i falsifikovanje katastarskih podataka. Dešava se da postupci za korekciju katastarskih podataka traju i po 35 godina, što dovodi građane i do odustajanja od borbe za svoja imovinska prava, a na drugoj strani  do bujanja nezakonitosti i širenja birokratskog aparata u svim sferama.

       Javni je interes da međunarodna komisija svoj  zadatak obavi u najboljem interesu naših građana i naše države. Iz Bosne i Hercegovine u toj komisiji ima samo jedan član. Upravo zato što ne znamo ko je ni kakav mu je stručni kapacitet u  oblasti imovinsko-pravnih odnosa, željela sam da naša javnost čuje glas osobe koju nikad niko nije nazvao ekspertom, a koja po mom mišljenju obuhvatno promišlja problem vlasnika nacionalizovane imovine. Neka ovaj glas, uz Božiju pomoć, stigne tamo gdje treba i otvori oči  onima koji treba da regulišu vlasničke odnose na zadovoljstvo običnog čovjeka kome nema ko da stane iza leđa.        

Subscribe
Notify of

0 Komentari
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x