Na gradiliÅ¡tu PeljeÅ¡kog mosta u Äetvrtak naveÄer postavljen je posljednji od ukupno 148 predviÄenih stalnih stubova. ÄekiÄ dizalice âXong Cheng 1â preksinoÄ je u morsko tlo zabio stub dug 126,6 metara na stupnom mjestu S6. A pobijanje na tom stupnom mjestu bilo je i najkritiÄniji dio temeljenja mosta zbog rascjepa u fliÅ¡noj zoni.
U Hrvatskim cestama kaÅŸu da je postavljanje 148 stubova ipak proÅ¡lo bez teÅ¡koÄa jer je pogoÄena stijena i time izbjegnut rascjep, piÅ¡e VeÄernji list.
Prema dinamiÄkom planu, posljednji stalni stub trebao je biti postavljen 21. maja, a to znaÄi da su kineski graditelji iz firme âChina Road and Bridge Corporationâ (CRBC) tu fazu gradnje zavrÅ¡ili 12 dana prije roka. Tim je planom bilo predviÄeno i da se postavlja jedan stub dnevno, no Kinezi su uspijevali postaviti dva pa Äak i tri stuba na dan, ovisno o vremenskim uvjetima.
NajduÅŸi stub ima 128,6 metara i teÅŸak je oko 230 tona, dok je najkraÄi dug 36 metara. Promjeri stuba su 1,8 i dva metra. Na centralnim stupiÅ¡tima pobijeno po 18 i 20 stubova, a na stupnim mjestima uz obalu po devet. Ukupno je 12 stupnih mjesta.
U Hrvatskim cestama objaÅ¡njavaju da sad slijedi izvlaÄenje mulja iz tih ÄeliÄnih cijevi i njegovo odvoÅŸenje, u skladu sa Studijom utjecaja na okoliÅ¡, na lokaciju koja je 21 nautiÄku milju udaljena od mjesta buduÄeg mosta.
Nakon Å¡to je najveÄom dizalicom na svijetu za pobijanje stubova âXong Cheng 1â obavljen posao u Malostonskom zaljevu, bit Äe odvezena, a na gradiliÅ¡te stiÅŸe manja dizalica za buÅ¡enje tla ispod stuba na pojedinim stupiÅ¡tima kako bi se u tu Å¡upljinu ulio beton i tako ojaÄalo tlo pod stubom.
Na gradiliÅ¡tu, kaÅŸu u Cestama, sad slijedi izrada ÄeliÄne oplate koja sluÅŸi za naglavnicu stuba. Naime, grupe stubova svakog stupa povezuju se na vrhu velikom naglavnom ploÄom od armiranog betona koja Äe biti vidljiva na povrÅ¡ini mora. Te betonske ploÄe, objaÅ¡njavaju u Cestama, povezuju stubove tako da oni zajedniÄki nose masu sklopa.
S obzirom na velike dimenzije naglavnih ploÄa, oplata Äe se montirati na vrhove stuba koji izviruju iz mora u dijelovima. Dijelovi se pritom, kaÅŸu u Cestama, spajaju dok se ne formira sanduk iz kojeg se mora iscrpsti voda, da bi se mogla postaviti armatura.
A zatim slijedi betoniranje naglavnice. Ugradnja naglavnica je dinamiÄkim planom predviÄena od 26. jula ove godine do 31. januara 2020., a sukcesivno Äe krenuti i dizanje stupova od 10. oktobra ove godine.
Na stubove Äe zatim biti postavljena ÄeliÄna rasponska konstrukcija. A u Hrvatskim cestama kaÅŸu da Äe to moÅŸda biti i zahtjevniji posao od temeljenja koje je proÅ¡lo u skladu s procjenama projektanata i bez dodatnih, nepredviÄenih troÅ¡kova. I ta Äe konstrukcija, kao i stubovi, biti proizvedena u Kini.
Pristupne ceste
Na gradiliÅ¡tu PeljeÅ¡kog mosta trenutno je 150 kineskih i 55 hrvatskih radnika. CRBC se obavezao da Äe most sagraditi u roku od tri godine od dana uvoÄenja u posao, a to znaÄi do kraja jula 2021. No, to bi moglo biti i prije, s obzirom na to da je ispred dinamiÄkog plana.
Gradnja pristupnih cesta, pak, joÅ¡ nije poÄela. Hrvatske ceste trebaju ponovno donijeti odluku o izvoÄaÄu radova za dionicu Duboka â SparagoviÄi nakon Å¡to je prva odluka o odabiru grÄkog âJ&P Avaxaâ poniÅ¡tena.
Za stonsku obilaznicu tek trebaju donijeti odluku o odabiru. Radi se o ukupno 32 kilometra saobraÄajnice s brojnim objektima. U Cestama kaÅŸu da je rok za zavrÅ¡etak cijelog projekta cestovnog povezivanja juga Hrvatske 31. januara 2022. te da je najbitnije da cijeli projekt bude gotov do 2023. jer se do tada mora iskoristiti novac iz fondova EU, piÅ¡e VeÄernji list.