Na sjednici odrĆŸanoj 12. marta proĆĄle godine Komisija za oÄuvanje nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine proglasila je tekiju na Oglavku i dva turbeta s okolnim mezaristanima nacionalnim spomenikom. Kako je navedeno u Odluci, nacionalni spomenik saÄinjava zgrada nakĆĄibendijske tekije i turbe ĆĄejha Abdurrahmana Sirrije s grobljem na Oglavku i turbe ĆĄejha Huseina Horosanija s grobljem na PloÄniku. RijeÄ je o vrijednom naslijeÄu sufijske i bosanske duhovnosti, danas poznatom uglavnom poĆĄtovaocima tesavvufa.
MeÄutim, prije dva stoljeÄa ovo je mjesto predstavljalo ponajvaĆŸniji topos u duhovnoj geografiji Bosne, mjesto susreta boĆĄnjaÄke elite iz politiÄkog, vjerskog, druĆĄtvenog i kulturnog ĆŸivota. LiÄnost koja je okupljala boĆĄnjaÄku elitu jedan je od najpoznatijih predstavnika bosanske sufijske tradicije, izuzetan kaligraf i istaknuti pjesnik boĆĄnjaÄke divanske knjiĆŸevnosti, poliglota i ĆĄejh Abdurrahman Sirrija. Rodio se 1775. godine u Fojnici i bio je uÄenik znamenitog Husein-babe ZukiÄa, koji se, nakon ĆĄto je obiĆĄao svjetske centre islamske uÄenosti, vratio u Bosnu i djelovao u ĆœivÄiÄima. Nakon ĆĄto je Sirrija izrastao u ĆĄejha, Huseinâbaba ga je poslao na Oglavak da sagradi tekiju i druge pouÄava islamu i tajnama sufizma.
Vrijeme je protjecalo, a broj murida (uÄenika) ĆĄejha Sirri-babe nije se poveÄavao. Usmena predaja kazuje da je Sirrija spakirao stvari i krenuo put Stambola, kako bi u centru Osmanskog carstva osnovao tekiju. I kad je krenuo, bio je poÄastvovan duhovnim susretom s jednim od ĆĄehida Fatihove vojske, Huseinom iz Horosana. VeÄ poslije jednog kilometra srete neznanog duhovnjaka i, uvidjevĆĄi da taj nije od ovog svijeta, upita: âKo si ti?â Ovaj mu odgovori: âJa sam sedamdeset hiljaditi ĆĄehid Fatihove vojske, Husein iz Horosana. Gdje si krenuo, o, Sirri?â Abdurrahman reÄe da je krenuo za Stambol, jer na Oglavku nema interesanata za tesavvuf. Na to ga Husein Horosani upita: âZar ÄeĆĄ me samog ovdje ostaviti?â Na Sirrijin upit gdje se to on nalazi, Husein mu pokaza na mezar i reÄe mu da se okani putovanja, da ostane na Oglavku, potvrdivĆĄi mu rijeÄi njegovog uÄitelja Husein-babe ZukiÄa da Äe na Oglavku biti jedna od najznamenitijih tekija u Bosni.
TEKIJU UNIĆ TILI NACISTI I HVO
Ovaj duhovni susret s Fatihovim ĆĄehidom ostavio je velikog traga na Sirriju, te on ostade na Oglavku, gdje sagradi i turbe Huseinu Horosaniju, za kojeg je kasnije ustanovljeno da je vjerovatno bio pisar Äuvene ahdname. Iz hronograma povodom Sirrijinog preseljenja, kojeg je anonimni autor spjevao na perzijskom jeziku, doznajemo da je ĆĄejh Sirri-baba preselio 23. marta 1847. godine. Turbe mu je na Oglavku podigao njegov derviĆĄ i hercegovaÄki valija Ali-paĆĄa RizvanbegoviÄ. U turbetu je ukopan i njegov sin i nasljednik ĆĄejh Abdulatif.
Tekiju na Oglavku Sirrija je podigao krajem 18. stoljeÄa, taÄnije 1798. godine. Do Drugog svjetskog rata ova tekija bila je biser islamske arhitekture, a u njoj je bilo smjeĆĄteno i rukopisno blago od neprocjenjive vrijednosti. Tekija je prvi put oĆĄteÄena tokom Drugog svjetskog rata, kada je njemaÄka vojska iz nje otuÄila i Kurâan prepisan u vrijeme treÄeg halife hazreti Osmana, r. a., dakle, jedan od prvih primjeraka rukom pisanog Kurâana iz 7. stoljeÄa. Postoje neke naznake da se upravo taj prijepis Kurâana danas nalazi u muzeju u Berlinu. Ipak, djelovanja njemaÄke vojske, osim kraÄe Kurâana od neprocjenjive vrijednosti, niĆĄtavno je u usporedbi s divljaĆĄtvima koja su poÄinili pripadnici HVO-a 1993. godine. Tada je potpuno poruĆĄena tekija i turbeta ĆĄejha Sirri-babe i ĆĄejha Huseina Horosanija. Pritom su vojnici kopali zemlju kako bi oskrnavili kosti rahmetlija, ali do njih, Äudom, nisu uspjeli doÄi.
Moralnim ĆŸivotom i principijelnoĆĄÄu, ĆĄejh Sirri-baba zadobiva naklonost muslimana ĆĄirom Bosne i Hercegovine. Njegova tekija ubrzo postaje znaÄajan centar kojeg posjeÄuju svi znameniti BoĆĄnjaci. Ć ejh Sirri-babin ugled i utjecaj bili su toliki da je svaki namjesnik Bosne smatrao svojom duĆŸnoĆĄÄu posjetiti velikog uÄitelja. U historiji bosanskog tesavvufa nema sliÄnih primjera ĆĄejhova koji su uĆŸivali toliki ugled meÄu svim slojevima druĆĄtva, kojima su po savjet dolazili i siromaĆĄni derviĆĄi i ljudi sa znaÄajnih pozicija u politiÄkom, druĆĄtvenom i vjerskom ĆŸivotu. Poznato je da su u tekiju na Oglavku, da izraze svoje poĆĄtovanje ĆĄejhu Sirriji, dolazile i bosanske valije Mehmed VedĆŸihi-paĆĄa, Morali Namik-paĆĄa, Mehmed Kamil-paĆĄa, upravitelj Hercegovine Galib Ali-paĆĄa StoÄeviÄ RizvanbegoviÄ.
MJESTO SUSRETA SVIH SLOJEVA DRUĆ TVA
I drugi uÄeni ljudi tog doba, poput sarajevskog muftije Muhameda Ć akir-efendije MuidoviÄa, mostarskog muftije Mustafa-efendije SarajliÄa, dolazili su po znanje na Oglavak. Glas o poboĆŸnom i uglednom ĆĄejhu Sirriji dospio je i u osmansku prijestolnicu, pa i do samog sultana Mahmuda II (na vlasti od 1808. do 1839. godine), koji je, da bi stekao naklonost i imao uza se uglednog i u narodu utjecajnog ĆĄejha, izdao carsku zapovijed (ferman) krajem rebiul-evvela 1251. hidĆŸretske godine (1835. po gregorijanskom kalendaru) kojom se ĆĄejh Sirija i njegova tekija na Oglavku oslobaÄaju svih poreza i davanja. Zanimljivo je da je i Hamidova ĆŸena bila oglavaÄki derviĆĄ, ĆĄto svjedoÄi na kakvom je glasu u Stambolu bio ĆĄejh Sirrija i njegova tekija smjeĆĄtena u brdima Bosne.
Ć ejhu Sirriji dolazili su i drugi prvaci onog vremena, poput voÄe pokreta za samostalnost i samoupravu Bosne i Hercegovine i prvi od naroda izabrani bosanski vezir Husein-kapetan GradaĆĄÄeviÄ. Imena znamenitih BoĆĄnjaka koji su uÄili od Sirrije, bilo da je rijeÄ o tradicionalnoj ulemi ili vlastodrĆĄcima, upuÄuju na to da je oglavaÄka tekija u prvoj polovini 19. stoljeÄa predstavljala moralno-didaktiÄku ĆŸilu kucavicu bosanskohercegovaÄkog druĆĄtva. Pored toga, ĆĄejh Sirrija pisao je poeziju na orijentalnim jezicima, koju je knjiĆŸevna kritika ocijenila najviĆĄim ocjenama. NaĆŸalost, preveden je samo dio njegove rukopisne ostavĆĄtine, ponajviĆĄe zaslugom njegovog praunuka dr. Ć akira SikiriÄa, znamenitog orijentologa koji je ĆŸivio i djelovao u 20. stoljeÄu.
ProglaĆĄenje Sirrijine tekije i turbeta nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine, kao i turbeta Huseina Horosanija, vrijedno je priznanje Sirrijinom duhovnom i pisanom naslijeÄu, ali i bosanskom tesavvufu uopÄe. Uz HadĆŸi Sinanovu i tekije u Blagaju i VukeljiÄima, tekija na Oglavku Äetvrti je objekt te vrste proglaĆĄen nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine.
Izvor: Stav.ba