TEKIJA NA OGLAVKU PROGLAĆ ENA NACIONALNIM SPOMENIKOM

Podijelite ovaj članak:

Na sjednici odrĆŸanoj 12. marta proĆĄle godine Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine proglasila je tekiju na Oglavku i dva turbeta s okolnim mezaristanima nacionalnim spomenikom. Kako je navedeno u Odluci, nacionalni spomenik sačinjava zgrada nakĆĄibendijske tekije i turbe ĆĄejha Abdurrahmana Sirrije s grobljem na Oglavku i turbe ĆĄejha Huseina Horosanija s grobljem na Pločniku. Riječ je o vrijednom naslijeđu sufijske i bosanske duhovnosti, danas poznatom uglavnom poĆĄtovaocima tesavvufa.

Međutim, prije dva stoljeća ovo je mjesto predstavljalo ponajvaĆŸniji topos u duhovnoj geografiji Bosne, mjesto susreta boĆĄnjačke elite iz političkog, vjerskog, druĆĄtvenog i kulturnog ĆŸivota. Ličnost koja je okupljala boĆĄnjačku elitu jedan je od najpoznatijih predstavnika bosanske sufijske tradicije, izuzetan kaligraf i istaknuti pjesnik boĆĄnjačke divanske knjiĆŸevnosti, poliglota i ĆĄejh Abdurrahman Sirrija. Rodio se 1775. godine u Fojnici i bio je učenik znamenitog Husein-babe Zukića, koji se, nakon ĆĄto je obiĆĄao svjetske centre islamske učenosti, vratio u Bosnu i djelovao u Ćœivčićima. Nakon ĆĄto je Sirrija izrastao u ĆĄejha, Husein‑baba ga je poslao na Oglavak da sagradi tekiju i druge poučava islamu i tajnama sufizma.

Vrijeme je protjecalo, a broj murida (učenika) ơejha Sirri-babe nije se povećavao. Usmena predaja kazuje da je Sirrija spakirao stvari i krenuo put Stambola, kako bi u centru Osmanskog carstva osnovao tekiju. I kad je krenuo, bio je počastvovan duhovnim susretom s jednim od ơehida Fatihove vojske, Huseinom iz Horosana. Već poslije jednog kilometra srete neznanog duhovnjaka i, uvidjevơi da taj nije od ovog svijeta, upita: “Ko si ti?” Ovaj mu odgovori: “Ja sam sedamdeset hiljaditi ơehid Fatihove vojske, Husein iz Horosana. Gdje si krenuo, o, Sirri?” Abdurrahman reče da je krenuo za Stambol, jer na Oglavku nema interesanata za tesavvuf. Na to ga Husein Horosani upita: “Zar ćeơ me samog ovdje ostaviti?” Na Sirrijin upit gdje se to on nalazi, Husein mu pokaza na mezar i reče mu da se okani putovanja, da ostane na Oglavku, potvrdivơi mu riječi njegovog učitelja Husein-babe Zukića da će na Oglavku biti jedna od najznamenitijih tekija u Bosni.

TEKIJU UNIĆ TILI NACISTI I HVO

Ovaj duhovni susret s Fatihovim ơehidom ostavio je velikog traga na Sirriju, te on ostade na Oglavku, gdje sagradi i turbe Huseinu Horosaniju, za kojeg je kasnije ustanovljeno da je vjerovatno bio pisar čuvene ahdname. Iz hronograma povodom Sirrijinog preseljenja, kojeg je anonimni autor spjevao na perzijskom jeziku, doznajemo da je ơejh Sirri-baba preselio 23. marta 1847. godine. Turbe mu je na Oglavku podigao njegov derviơ i hercegovački valija Ali-paơa Rizvanbegović. U turbetu je ukopan i njegov sin i nasljednik ơejh Abdulatif.

Tekiju na Oglavku Sirrija je podigao krajem 18. stoljeća, tačnije 1798. godine. Do Drugog svjetskog rata ova tekija bila je biser islamske arhitekture, a u njoj je bilo smjeơteno i rukopisno blago od neprocjenjive vrijednosti. Tekija je prvi put oơtećena tokom Drugog svjetskog rata, kada je njemačka vojska iz nje otuđila i Kur’an prepisan u vrijeme trećeg halife hazreti Osmana, r. a., dakle, jedan od prvih primjeraka rukom pisanog Kur’ana iz 7. stoljeća. Postoje neke naznake da se upravo taj prijepis Kur’ana danas nalazi u muzeju u Berlinu. Ipak, djelovanja njemačke vojske, osim krađe Kur’ana od neprocjenjive vrijednosti, niơtavno je u usporedbi s divljaơtvima koja su počinili pripadnici HVO-a 1993. godine. Tada je potpuno poruơena tekija i turbeta ơejha Sirri-babe i ơejha Huseina Horosanija. Pritom su vojnici kopali zemlju kako bi oskrnavili kosti rahmetlija, ali do njih, čudom, nisu uspjeli doći.

Moralnim ĆŸivotom i principijelnoơću, ĆĄejh Sirri-baba zadobiva naklonost muslimana ĆĄirom Bosne i Hercegovine. Njegova tekija ubrzo postaje značajan centar kojeg posjećuju svi znameniti BoĆĄnjaci. Ć ejh Sirri-babin ugled i utjecaj bili su toliki da je svaki namjesnik Bosne smatrao svojom duĆŸnoơću posjetiti velikog učitelja. U historiji bosanskog tesavvufa nema sličnih primjera ĆĄejhova koji su uĆŸivali toliki ugled među svim slojevima druĆĄtva, kojima su po savjet dolazili i siromaĆĄni derviĆĄi i ljudi sa značajnih pozicija u političkom, druĆĄtvenom i vjerskom ĆŸivotu. Poznato je da su u tekiju na Oglavku, da izraze svoje poĆĄtovanje ĆĄejhu Sirriji, dolazile i bosanske valije Mehmed VedĆŸihi-paĆĄa, Morali Namik-paĆĄa, Mehmed Kamil-paĆĄa, upravitelj Hercegovine Galib Ali-paĆĄa Stočević Rizvanbegović.

MJESTO SUSRETA SVIH SLOJEVA DRUĆ TVA

I drugi učeni ljudi tog doba, poput sarajevskog muftije Muhameda Ć akir-efendije Muidovića, mostarskog muftije Mustafa-efendije Sarajlića, dolazili su po znanje na Oglavak. Glas o poboĆŸnom i uglednom ĆĄejhu Sirriji dospio je i u osmansku prijestolnicu, pa i do samog sultana Mahmuda II (na vlasti od 1808. do 1839. godine), koji je, da bi stekao naklonost i imao uza se uglednog i u narodu utjecajnog ĆĄejha, izdao carsku zapovijed (ferman) krajem rebiul-evvela 1251. hidĆŸretske godine (1835. po gregorijanskom kalendaru) kojom se ĆĄejh Sirija i njegova tekija na Oglavku oslobađaju svih poreza i davanja. Zanimljivo je da je i Hamidova ĆŸena bila oglavački derviĆĄ, ĆĄto svjedoči na kakvom je glasu u Stambolu bio ĆĄejh Sirrija i njegova tekija smjeĆĄtena u brdima Bosne.

Ć ejhu Sirriji dolazili su i drugi prvaci onog vremena, poput vođe pokreta za samostalnost i samoupravu Bosne i Hercegovine i prvi od naroda izabrani bosanski vezir Husein-kapetan Gradaơčević. Imena znamenitih BoĆĄnjaka koji su učili od Sirrije, bilo da je riječ o tradicionalnoj ulemi ili vlastodrĆĄcima, upućuju na to da je oglavačka tekija u prvoj polovini 19. stoljeća predstavljala moralno-didaktičku ĆŸilu kucavicu bosanskohercegovačkog druĆĄtva. Pored toga, ĆĄejh Sirrija pisao je poeziju na orijentalnim jezicima, koju je knjiĆŸevna kritika ocijenila najviĆĄim ocjenama. NaĆŸalost, preveden je samo dio njegove rukopisne ostavĆĄtine, ponajviĆĄe zaslugom njegovog praunuka dr. Ć akira Sikirića, znamenitog orijentologa koji je ĆŸivio i djelovao u 20. stoljeću.

ProglaĆĄenje Sirrijine tekije i turbeta nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine, kao i turbeta Huseina Horosanija, vrijedno je priznanje Sirrijinom duhovnom i pisanom naslijeđu, ali i bosanskom tesavvufu uopće. Uz HadĆŸi Sinanovu i tekije u Blagaju i Vukeljićima, tekija na Oglavku četvrti je objekt te vrste proglaĆĄen nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine.

 

Izvor: Stav.ba

 

Subscribe
Notify of

0 Komentari
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
✕